Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
V Praze se představují práce průkopníka moderního designu

Praha - Práce Angličana Christophera Dressera (1834 až 1904), kterého odborníci považují za průkopníka moderního designu, vystavuje od včerejška Umělecko- průmyslové muzeum v Praze. Dresser patřil k těm, kdo již v době průmyslové revoluce usilovali o estetický rozměr předmětů, které člověka obklopují. Na rozdíl od jiných ale do procesu vzniku umělecky kvalitních předmětů plně zapojil strojovou výrobu.
    Ostatní tehdejší návrháři i teoretici totiž o stejný cíl usilovali cestou návratu k rukodělné výrobě. Dresser využil výdobytků techniky a svá díla dokázal vyrábět v továrnách. Tím předběhl svou dobu a jím dosažené mety museli později znovu dobývat příslušníci uměleckých avantgard počátku 20. století. Podle Dresserových návrhů vznikaly předměty několika cenových hladin - od luxusních po velmi levné, dostupné velkému okruhu zákazníků.
    Při tvorbě předmětů denní spotřeby Dresser studoval přírodní zákonitosti zejména z oblasti botaniky - inspiroval se třeba růstem rostlin. Stejně jako tvar vznikajícího předmětu, tak i použitý materiál vycházel z jeho budoucí funkce. Dresserův zájem o účelnost předmětů dokládají dochované studie sklonu několikanásobně zalomených držadel konvic, u nichž je patrné hledání tvarů pro co nejpohodlnější užívání.
    Dresser také přejímal tvary i motivy z různých historických období i kultur - zejména ho zaujalo japonské umění. V jeho tvorbě se odrážejí i styly, které se během jeho kariéry objevily, od anglické novogotiky po art nouveau. Široká byla i škála typů předmětů, které Dresser navrhoval. Pro konkrétní zákazníky navrhoval kompletní interiéry, pro výrobce pak tapety, bytové textilie, podlahové dlaždice, nábytek a drobnější předměty denní potřeby, mezi jinými nádoby a další stolní náčiní.
    Různé konvičky, dózy, slánky, cukřenky, stojánky na topinky či svícny jsou právě předmětem pražské výstavy. U nich Dresser došel k čistotě tvaru, jsou oproštěné od jakéhokoli ornamentu. Spíše geometricky pojaté kovové nádoby se podle pořadatelů staly nadčasovými symboly moderního stolování.
Zdroj: Markéta Horešovská
Vložil: ČTK, 10.04.08 12:00
Návštěvnost: 3029 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2019
arrow
Denní zprávy
Rozhovor s Pavlem Chládkem
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2019
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.