Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Petr Kotík představí v Praze zásadní díla Iannise Xenakise

Originální a vysoce oceňovaný skladatel, vynikající architekt a blízký spolupracovník Le Corbusiera, ještě jako student odsouzen k trestu smrti v nepřítomnosti za odboj proti nastolení monarchie v Řecku, to vše byl Iannis Xenakis (1922–2001), jeden z nejpozoruhodnějších umělců 20. století. Hudební kompozici propojil Xenakis s matematikou a koncepty architektury. Jeho tři zásadní kompozice pro velký orchestr zazní v úterý 5. listopadu v Centru pro současné umění – DOX. 85členný mezinárodní orchestr mladých hráčů Ostrava New Orchestra/ONO a špičkové sólisty z USA, Německa a Maďarska povede osobnost nad jiné povolaná – Petr Kotík. Ten se s Iannisem Xenakisem setkal na počátku šedesátých let ve Varšavě a jako dirigent se systematicky Xenakisově tvorbě věnuje mnoho let. „Xenakis měl na mě velký vliv, a to nejen po stránce hudební. Jeho osobnost byla pro mě velkým příkladem. Jako jeden z prvních mi jako skladateli dodal sebevědomí a podporu. Jeho charisma, intelektuální hloubka práce, která se nikdy neohlížela na reakce okolí, byly pro mě velkou inspirací a povzbuzením,“ vysvětluje Petr Kotík.

Iannis Xenakis muzikanty ani posluchače nešetří a strhává je do svého zvukového světa – syrového, fascinujícího, nezaměnitelného. Geniální samouk, kterého Arthur Honegger jako studenta odvrhl, aby mu pak naopak Olivier Messiaen poskytl vzdělání i mentorskou oporu, sám formoval další generace hudebníků a skladatelů. K jeho žákům patřil například i jeden z nejvlivnějších současných skladatelů elektronické hudby Zbigniew Karkowski. Xenakis patří k průkopníkům moderní hudby a k jedněm z nejzajímavějších komponistů minulého století. Muž, o kterém sice Milan Kundera ve speciální eseji „Xenakis: Prorok necitovosti“ napsal, že posluchačům otevírá bohatý, rozsáhlý a složitý svět bez citů – prostor utěšené objektivity, kde není místa pro agresivitu duše, usilující o sebevyjádření, přesto dodnes dokáže spolehlivě emocionálně oslovit a povznést zástupy posluchačů. Vstupenky jsou v předprodeji v síti GoOut.

Na festivalu Ostravské dny zaznělo za posledních deset let třináct skladeb Iannise Xenakise, včetně velkých orchestrálních kompozic či oratoria Oresteia. V Praze uslyšíme Xenakisova orchestrální díla vůbec poprvé! (Zatímco ve Varšavě se Xenakisova orchestrální tvorba uváděla od 60. let). Na pražský program Petr Kotík zařadil skladby Troorkh, AÏS a Ata. S ONO/Ostrava New Orchestra účinkují tři mimořádní sólisté: trombonista William Lang z New Yorku, barytonista Holger Falk z Frankfurtu a perkusionista Tamás Schlanger z Budapešti.

Iannis Xenakis (1922–2001) vystudoval architekturu a inženýrství na Technické univerzitě v Aténách, zatímco paralelně studoval hudbu. Ještě jako student se v roce 1944 na straně odboje proti britské armádě aktivně zúčastnil řecké občanské války a byl vážně zraněn. To, že nezemřel, je často popisováno jako zázrak. V roce 1947 uprchl do Francie, v Řecku byl v nepřítomnosti odsouzen za svou odbojovou činnost k trestu smrti. Architektonické studio Le Corbusiera ho zaměstnalo krátce po příjezdu do Paříže, navzdory statusu ilegálního imigranta. Záhy se z něj stal Corbusierův blízký spolupracovník. Jedním z jejich posledních společných projektů byl Philipsův pavilon na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu. Pavilon byl postaven jako obří hala pro multimediální performance. Mezi díly, jež v pavilonu zazněla, byla např. Poème électronique Edgarda Varèse nebo Xenakisova musique concrète: Concret PH.

Jako skladatel to zpočátku neměl Xenakis v Paříži jednoduché. Řada osobností ho rezolutně odmítla vyučovat (například Arthur Honegger o jeho skladbách řekl, že „nejsou hudbou“). Nakonec ho do své třídy přijal Olivier Messiaen (1951-53) a jeho podpora byla pro Xenakise velmi důležitá. Xenakis se postupně začal prosazovat a koncem padesátých let byl již v Evropě jedním z uznávaných a obdivovaných skladatelů. Jeho originální tvorba se v ničem nepřizpůsobovala stylu tehdejší nové hudby. Od šedesátých až do konce devadesátých let se Xenakis věnoval výhradně kompozici a pedagogice (Indiana University Bloomington, Sorbonna v Paříži, londýnská Gresham College aj.). Jeho rozsáhlé dílo zahrnuje skladby pro velký orchestr, sbor, balet a oratoria, kompozice pro komorní orchestr i sólové nástroje a elektronickou hudbu na magnetofonovém pásku.

ZÁSADNÍ XENAKIS
úterý 5. listopadu 2019

Orchestrální díla Iannise Xenakise


19:00 DOX – Centrum současného umění
(Poupětova 1, 170 00 Praha – Holešovice)
William Lang, trombon (New York)

Holger Falk, baryton (Frankfurt)

Tamás Schlanger, perkuse (Budapešť)
ONO – Ostrava New Orchestra (mezinárodní)

Petr Kotík, dirigent (New York / Ostrava)



Troorkh (1991) koncert pro trombon a velký orchestr
Ata (1987) pro velký orchestr
přestávka
Aïs (1980) dvojkoncert pro baryton, perkuse a velký orchestr

Durata koncertu cca 90minut.

Více informací >
Zdroj: Silvie Marková
Vložil: Tisková zpráva, 08.10.19 17:25
Návštěvnost: 9 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Související architekti
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Listopad 2019
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
Rozhovor s Pavlem Chládkem
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2019
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.