Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Na zlínský obchodní dům se vrátil Vaculkův keramický reliéf

Zlín - Na zrekonstruovaný Obchodní dům Zlín se vrátil keramický reliéf malíře a sochaře Vladislava Vaculky (1914 až 1977). Dílo z přelomu 50. a 60. let minulého století bylo původně uvnitř obchodního domu, po obnově objektu je nyní umístěno zvenčí, na zdi u jednoho ze vchodů do domu. Autor byl sice regionální tvůrce, ale jeho tvorba je velmi zajímavá, progresivní, řekla dnes novinářům historička umění Vladislava Říhová.

Reliéf složený z keramických dlaždic je podle Říhové zajímavý materiálem i tím, že vytvořil výzdobu obchodního domu v době, kdy se objekt renovoval. Dílo vzniklo po etapě socialistického realismu, je ovlivněno dobovými uměleckými proudy, které reagovaly na výstavu Expo v Bruselu v roce 1958. "Je to na díle vidět jak do barevnosti, tak i do skladby reliéfu," uvedla Říhová. Reliéf zachycuje lidi na nákupu i při odpočinku doma. Vaculka používal hlínu z nedalekých Tupes, které jsou proslulé keramikou. "Obdivoval Picassa, což se v tomto díle projevuje například v obličejích postav na reliéfu," uvedla Říhová.

Restaurátoři reliéf začali rozebírat na jaře 2017 a po dobu následné rekonstrukce obchodního domu byl uložen v depozitáři. Dům postavila firma Baťa v roce 1931 podle návrhu architekta Františka Lydie Gahury, při rekonstrukci se objektu vrátila jeho původní podoba. Dům se veřejnosti opět otevřel loni v listopadu.

Podle restaurátora Miroslava Bodanského bylo třeba jednotlivé dlaždice znovu vybrousit a nalepit na podložku. Dlaždice byly v docela dobrém stavu, jen některé byly zlomené nebo měly ulomené části. "Musely se slepit, vytmelit, poté se retušovalo a spárovalo," uvedl Bodanský. Téměř celý povrch mozaiky byl podle něj přelakovaný a lak byl zažloutlý, glazura dlaždic byla zkreslená. Lak bylo proto nutné odstranit.

Venkovní umístění reliéfu podle odborníků nevadí. "Reliéf byl původně umístěn u schodiště mezi prvním a druhým podlažím. S novou dispozicí obchodní pasáže pro něj bylo nutné najít jiné, důstojné a zároveň dostatečně velké místo, což se podařilo úpravou venkovních prostor pod přístřeškem u jednoho z vchodů. Celá rekonstrukce obchodního domu byla prováděna s respektem k původnímu vzhledu a historickému odkazu budovy. Záchrana reliéfu a jeho navrácení do veřejného prostoru byly důležité z pohledu nás i památkářů," uvedl jednatel obchodního domu Radovan Pilich.

Podle Říhové není běžné, aby soukromý investor při renovacích či úpravách budovy s výzdobou z doby socialismu vracel umělecká díla zpět do objektu. Díla se podle Říhové při rekonstrukcích často zničí, nebo v případě menších děl umístí do depozitářů. Větší díla vytvořená pro architekturu není často kam přemístit.

Ve Zlíně jsou i další Vaculkova díla, například obraz v hotelu Moskva, socha umístěná v části Podhoří, mozaika na třídě Tomáše Bati, navrhoval také gobelíny pro interiér zlínského divadla.
Autor: ČTK, 07.01.19 16:25
Návštěvnost: 38 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Září 2019
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
Rozhovor s Pavlem Chládkem
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2019
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.