Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Postkoloniální realismus Davida Adjaye

Výstava David Adjaye – Forma, tíha, materiál, 30.01 – 31.05.15
Seminář Haus der Kunst, Mnichov, 10. 4. 2015
Kurátoři: Okwui Enwezor, Zoë Ryan

Výstava “Forma, tíha, materiál” je první velkou retrospektivou londýnského architekta Davida Adjaye. Velkorysý čtyřhodinový seminář v mnichovském Haus der Kunst – prohlídka výstavy s Davidem Adjayem a kurátorem výstavy Okwui Enwezorem a následná debata poskytly jedinečný vhled do uvažování tohoto výrazného současného architekta.

Kurátor výstavy Okwui Enwezor hovoří o Adjayově architektuře jako o architektuře postkoloniálního realismu (1). Adjayův přístup přináší podle Enwezora nutný africký postkoloniální a kosmopolitní pohled v rámci současné architektury a zároveň uvádí Afriku do kontextu modernizace v podmínkách začínajícího afrického ekonomického boomu. Adjaye reprezentuje posun v globálních sítích znalostí (“networks of knowledge”) a nástup expertů, kteří popírají tradiční hegemonické struktury kulturního kapitálu. S Enwezorem nelze než souhlasit. Adjaye, původem z Tanzanie, vyrostl v Ugandě a studoval v Londýně na Southbank University a později na Royal College of Arts. V současnosti vede globální architektonickou kancelář s více než 100 zaměstnanci na 3 kontinentech a působí dojmem uhlazeného anglického intelektuála, který je pevně zakotven v londýnském kosmopolitním z prostředí designérů, módních návrhářů a spolupracuje se světoznámými umělci jako Christof Ofili nebo Olafur Eliasson.

Ve vztahu k architektuře je Adjaye schopný velmi precizně pojmenovat vlastní pozice ve vztahu k historii a aktivně reflektuje aktuální vývoj architektonického diskurzu: “Moderna vytvořila templaty, nikoli řešení. Vypůjčuji si z pozitiv a inteligence moderní architektury – jakým způsobem překládala průmyslový svět do architektury a jak uvažovala o hustotě a artikulaci vertikálního a horizontálního plánování. Toto mi slouží jako rámec.”(2) Navazuje na modernismus na straně jedné, jak je zřejmé z jeho uvažování o abstraktní formě, konstrukci i společenské roli architektury. Zároveň v momentu překladu spočívá hlavní klíč úspěchu Davida Adjaye – je schopen artikulovat své inspirační zdroje – africkou abstrakci nebo ornamentální motivy ve formách, které jsou srozumitelné v euroatlantickém kontextu. Adjayova architektura je charakteristická důrazem na materialitu, důležitým je pro Adjaye princip řazení a vrstvení. Nebojí se propojovat z pohledu evropanů protichůdné pozice. Adjaye architekturu vnímá jako společenský závazek – který překládá do návrhů veřejných budov a muzeí, holistického přístupu k udržitelné a ekologické architektuře nebo v komplexní analýze afrických měst a jejich urbánního vývoje kontinentu v projektu “African Metropolitan Architecture”.

Výstava vznikla jako spolupráce Haus der Kunst a Art Institute of Chicago a prezentuje nejen architekturu, ale i pracovní postupy a metody, které Adjaye využívá. Svou formou relativně klasicky pojatá architektonická sólo-výstava spočívá na intenzivní rešerši v kanceláři a archivu Davida Adjaye, intenzivním dialogu architekta a obou kurátorů a návštěvami realizovaných architektonických projektů. V procesu konceptualizace Adjayovy tvorby vykrystalizovaly tematické oddíly a překrývající se rovina formální prezentace v podobě krajiny “mock-ups” ornamentálních fasád, modelů a autorských objektů Adjaye a intervencí jako pavilonu Horizont nebo konkrastní bílé linky na šedivém pozadí, která opticky předěluje prostor celé výstavy, jako Ariadnina nit vede pohled diváka od storyboardu ke storyboardu a krok po kroku jeho rozšiřuje horizont poznání.

V úvodní místnosti výstavy nalezneme Adjayovy skici – skicu považuje za pro sebe hlavní médium, esenci architektonického návrhu, a katalog reálných materiálů, které Adjaye ve svých projektech používá. Rovina materiality architektury se prolíná celou výstavou, ať se jedná výše zmíněné objekty ze dřeva, granitu na pomezí architektury a objektu, nebo mock-ups ornamentálních fasád Adjayových domů.

Zapůjčený pavilon Horizon, který vznikl ve spolupráci s Olafurem Eliassonem (Londýn, Řím, 2007-2008), zprostředkovává prostorový dojem architektury v měřítku 1:1. Jde o dva do sebe zaklesnuté trojúhelníky, z černé příhradové konstrukce demonstrující esenci architektury Davida Adjaye – podle autorových slov “jde o systém, který rámuje určitou pozici, abstraktní narativ komprese, expanze a pohledu”. Pavilon působí velmi intenzivně jako perspektivně-světelná hříčka i jako pódium, ze kterého mohou překvapení návštěvníci pozorovat fotografii horizontu Galilejského jezera.

V druhé místnosti “Living spaces” se nacházejí modely Adjayových realizací, především bydlení. Bílé modely jsou jednotné v měřítku, je proto možné je vzájemně porovnávat jako fiktivní město, bílá barva demonstruje způsob uvažování Adjaye – odhaluje primární elementy formy, primární kostru, pozitivní a negativní prostor. Modely jsou doplněné videem a obrazovou dokumentací k jednotlivým projektům. K nejznámnějším projektům patří londýnský dům Elektra (Londýn 2000), nebo tzv. Špinavý dům (Londýn, 2002) stejně jako další Adjayovy realizace, charakterizuje kontrast introvertní černé fasády a prosvětlených bílých interiérů.

V dalších dvou místnostech s názvem “Democracy of Knowledge” jsou představeny rozsáhlejší Adjayovy projekty, mezi nejzajímavější patří Idea-Stores, veřejné knihovny, továrna na hedvábí ve Varanasi spojená s architektem spoluiniciovaným znovuobnovením produkce exkluzivního ručně tkaného hedvábí, nebo právě realizované Smithsonianovo muzeum afro-americké historie a kultury ve Washingtonu. Muzeum ve tvaru obrácených pyramid poskytuje inteligentní způsob vertikálního osvětlení, ručně vyráběná ornamentální bronzová fasáda s africkými motivy připomíná Nouvelův Institut du Monde Arabe. Je esencí Adjayovy abstraktní práce a překladu s kulturních motivů a významů. Modely doplňuje tzv. storyboard, zpravidla fotografie, které se hromadí v Adjayově kanceláři na tabuli jako “cloud” vizuálních architektonických motivů a principů, a který kurátoři ve spolupráci s Davidem Adjayem vytřídili a které poskytují vhled do Adjayových různorodých inspiračních zdrojů a způsobu práce.

Adjayovy urbanistické studie a návrhy tvoří předposlední oddíl výstavy. Naprostým highlightem je návrh právě dokončeného projektu Sugar Hill v Harlemu v New Yorku. Jde o blokovou strukturu, jejíž figuru charakterizuje odskočení posledních čtyř pater a trojúhelníkovité zubovitě ustupující arkýře. Brutalistická fasáda z prefabrikovaných betonových panelů pokrývá druhá kůže – blištivý skleněný film vyabstrahovaných růží. Adjaye vědomě odkazuje k brutalistické estetice, kterou považuje za nejzajímavější a nejprogresivnější z britské architektury druhé poloviny dvacátého století. Projekt zahrnuje 124 sociálních bytů (půdorysy bytů se zdají být jediným mankem projektu), neobvylé pro americké prostředí jsou komunitní zařízení – střešní městská farma, školka pro 120 dětí, jesle a společná terasa v 9. patře. Dům má ambici působit i na širší harlemské okolí skrze densifikaci a promíšení obytné a kulturně-sociální funkce domu.

Třetím velkým tématem je “African Metropolitan Architecture” (2011), obrazové eseje, studie afrických měst, které Adjaye rozčlenil do šesti geografických regionů na základě klimatu, historie a kultury. “Laboratorní” pozorování umožnilo Adjayovi podle vlastních slov formulovat ideje a scénáře pro pochopení procesů probíhajících ve městě, jejich modernizace.

K výstavě vyšel katalog v Yale University Press s eseji obou kurátorů výstavy, Zoë Ryan und Okwui Enwezora, Davida Adjaye, Petera Allisona a dalších.

Poznámky:
1) Okwui Enwezor, Gestures of Affiliation, in: Okwui Enwezor, Zoë Ryan, David Adjaye: Form, Heft, Material, New Haven, 2015, s. 4
2) Okwui Enwezor, Zoë Ryan, David Adjaye: Form, Heft, Material, New Haven, 2015, s. 23
Autor: Helena Doudová, 24.04.15 11:25
Návštěvnost: 1752 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Související architekti
Související ateliéry
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2019
arrow
Denní zprávy
Rozhovor s Pavlem Chládkem
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2019
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.