Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Kniha o normalizační plastice dostala cenu v mezinárodní soutěži

Praha - Kniha českých autorů Vetřelci a volavky získala čestné uznání v soutěži Schönste Bücher aus aller Welt, která více než 50 let oceňuje knihy s nejlepší výtvarnou podobou, je tedy mezinárodní obdobou tuzemské ceny Nejkrásnější české knihy roku. ČTK to sdělil Martin Souček, jehož nakladatelství Arbor vitae knihu vydalo. Publikace Vetřelci a volavky mapuje plastiku ve veřejném prostoru v Československu 70. a 80. let 20. století a získala již několik cen i doma - loni třeba právě ve zmíněné soutěži.
    Obsáhlou publikaci sestavil kolektiv autorů s editorem Pavlem Karousem; kniha je završením jeho šestiletého bádání. Normalizační plastiky dělí podle přezdívek, které jim dala lidová slovesnost. Dívka sedící v dřepu byla tak třeba lidmi označena jako Ztratila klíče. V ulicích lze potkat i Kyčelní kost mamuta, Triffidy či Vetřelce.
    Posledně zmiňovaného tvora vidí někteří ve vejcích, původně zamýšlených jako symbol plodivé komunistické síly a tvořivosti. Titulní Volavky pak zobrazují vodní ptáky rafinovaně kombinované s bazénky, vodními nádržemi a kašnami. Volavky ale podle Karouse měly dvojí význam - dokázaly v rámci plastiky odlákat pozornost od její odvážnější části, která by sama o sobě neprošla.
    Kniha se vrací k době, kdy umělecká výzdoba architektury, podobně jako stavebnictví, podléhala centrálnímu plánování, rozpočty nových staveb musely zahrnovat částky na umělecká díla. Sochy zaplavily veřejná prostranství, vznikala díla nejrůznější kvality a úrovně, na jejich tvorbě se podílel téměř každý, komunistickou stranou prověřený umělec. Vznikaly však i kvalitou a moderním pojetím výjimečné realizace od umělců zakázaných, často pod jinými jmény, případně za bizarních okolností, uvádí nakladatel knihy.
    Po roce 1989 se mnoho soch zničilo a další jsou opomíjené. Z lásky k umění a ze zájmu o dobu, kterou nezažily, se různé občanské iniciativy snaží sochy ve veřejném prostoru zachránit a analyzovat předpoklady, za jakých vznikaly. Pavel Karous uvádí, že jen v Praze v letech 1970 až 1990 vzniklo 1500 plastik. Oproti tomu po roce 1990 z podobných soutěžích vzešlo jen 56 soch.
    "Arbor vitae se vždy snažilo vytvářet předpoklady pro tvorbu a napomáhat tak vzniku knih potřebných, a tím i výjimečných, bez ohledu na to, zda tématům společnost přikládá v danou chvíli váhu. Vetřelci a volavky zachycují stovky soch, které nám mizí před očima. Mezinárodní porota ocenila propojení formy s obsahem, základní atribut dobré knihy. Máme velikou radost," říká k ocenění Souček.
Autor: ČTK, 03.04.15 15:45
Návštěvnost: 1855 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2019
arrow
Denní zprávy
Rozhovor s Pavlem Chládkem
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2019
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.