Snad jen připomenu, že jsou ve hře dvě oficiální varianty. Pomineme-li tzv. „nulovou variantu“ – pak je to „Nádraží pod Petrovem“ a „Nádraží u řeky“.
Zastavím se nejprve u varianty „U řeky“ – tedy nádraží v odsunuté poloze. Kromě často uváděné velmi špatné dostupnosti městskou veřejnou dopravou jeho odpůrci argumentují i tím, že by se jednalo o stavbu po výtce megalomanskou. Já jsem se o tento projekt zajímal i z architektonického hlediska a rozhodně mě toto řešení neoslovilo. Dle mého názoru by šlo o tuctovou stavbu, bez nějaké jiskry. A navíc je otázka co se starým nádražím, které je památkově chráněno – to by zůstalo ve městě asi jako nějaká atrapa.
A nyní druhá varianta – tedy „Nádraží pod Petrovem“. Zde přiznávám, že „mé srdce sice bije pro nádraží v centru“, ale tímto návrhem jsem nadšen stejně málo jako předchozím. Mám dojem, že s výjimkou dobré dopravní obslužnosti bych mohl text předchozího odstavce zkopírovat. Ano – i tato stavba mi přijde megalomanská a architektonicky nezajímavá a dokonce i podobně degraduje původní nádraží. Pro řešení by nám mohli být inspirací nejen často uváděný Berlín nebo Vídeň – ale především Praha. Zde se architektonicky zajímavé řešení našlo už za socialismu a relativně nedávno bylo dotvořeno i dopravně - tzv. Novým spojením. Hledejme proto pro nádraží Brno alternativní řešení...